Summa sidvisningar

måndag, februari 17, 2014

Historien om Qantas, del 2.

"Den stora malen" eller Giant Moth syns här år 1929. 
En enmotorig dubbeldäckare, de Hallivand-maskin med beteckningen DH.61. 
Det mindre systerplanet DH.50 hade rönt stor uppmärksamhet som en pålitlig arbetshäst, därför kom DH.61 som en större ersättare för att orka lyfta fler passagerare och tyngre postsäckar.
Det påstås att de bara tog 10 veckor att rita och utveckla denna variant, något häpnadsväckande sett ur dagens perspektiv.
Hur som haver, den första testflygningen i England genomfördes i december 1927, Planet transporterades sedan i delar till Melbourne och de Hallivand-fabrikerna där, efter att ha plockats ihop igen provflögs den på nytt den 2 mars 1928.
Här vilades inte på några hanar, utan full fart upp i luften.
Den här maskinen döptes först till Canberra men namnet ändrades snart till Giant Moth, alltså som beteckning på flyplansmodellen.
Tre maskiner av denna typ användes i Australien, främst för postflygningar med Australian Aerial Services Ltd och Qantas. 
De gick i tjänst för Qantas i april och maj 1929, utrustade med bolagets första flygande toaletter!!!

17 april 1929. Jungfruflygningen i "Apollo" mellan Brisbane och Charlieville, Queensland, här under en mellanlandning för bränslepåfyllning i Roma. Piloten denna dag hette P.H. Moody.

I kabinen på en De Havilland DH.61 såg det ut så här. Med plats för åtta passagerare visas här fyra lyckligt luftburna, året är 1929.

Tillbaka i Brisbane den 23 april 1929, har Qantas första luftpost- och passagerarflyg landat framför hangaren med Qantas i fullt utskriven text. Det var tider det. Lägg märke till dels G.P.O.-postbilen och postsäcken med AIR MAIL i stora bokstäver.
Det är alltså "Apollo" som poserar här, den andra av Qantas DH.61-maskiner döptes till "Diana."

Fram till 1935 flög de regelbundet post och människor, främsta anledningen till att de var i tjänst så relativt kort tid var helt enkelt att motorn, en Bristol Jupiter XI inte var fullt pålitlig.
Vilket också visade sig den 9 maj 1938, då maskinen "Apollo" störtade i  Mubo, Nya Guinea, dit det sålts några år tidigare.
Totalt byggdes bara tio exemplar av detta flygplan, vilket ur dagens ögon sett är ren kapitalförstöring, men för Qantas var den en god start i bolagets flygande historia.

Inga kommentarer: