Summa sidvisningar

torsdag, februari 27, 2014

Är alla tiggare utblottade? Jag vet inte.

Den här tiggaren (i NYC) kanske är utan ett korvöre på fickan, eventuellt inte...?

Problemet med tiggarna i våra städer tilltar.
Folk i allmänhet och makthavare i synnerhet har väldigt svårt att veta vilket ben vi skall stå på.

Det senaste är att bussa tillbaka romer till Rumänien och hoppas att de stannar hemma, men icke, de återvänder till oss eller något annat land där det finns ett betydligt större välstånd än i hemlandet.

Vi som hela tiden stöter på dem, längs kalla gatstenar och isiga husväggar vet snart inte vad vi skall göra.
För att ge till en, gör det svårare med nästa och nästa och....
Våra medkänslor räcker inte hur långt som helst eller hur länge som helst.
Jag personligen ger när jag tycker att det är ett ömmande fall, vilket naturligtvis är fel, men vad sjutton skall jag gå efter, när känslan av att en motsvarigheten till en "hallick" plockar av dem de mesta de lyckats få ihop. Jag säger känslan.
Därför får de som ser mest lytta och eländiga ut.
Även om den relativt "fräscha" modern med kanske fem hungriga barn och en arbetslös man hemma i Bukarest lika gärna skulle fått min slant?

Vad gör du? Vad tycker du att Rumänien skall göra? Vad tror du att Europa samlat kan göra?

Inga kommentarer: