Summa sidvisningar

onsdag, juni 05, 2013

Tiokronorsmyntet som haltar en aning.

Av en slump häromdagen tittade jag på baksidan av några tiokronorsmynt.
Och döm om min förvåning, ordet KRONOR är inte centrerat under 10 som 1992 är ovan 10!?
Förvisso är detta ingen världshändelse, knappast nationell heller, men jag som gammal grafisk formgivare skulle aldrig ha placerat ordet KRONOR där det nu sitter.
Vad tänkte formgivaren på, vad tänkte Myntverket och godkännande myndighet på/med när detta fick gå igenom?
Ta en titt själv, titta några sekunder på myntet och säg sedan om du tycker det är balans i den runda formen? Om du tycker det ser snyggt ut som det nu är utformat?

Du vet vad jag tycker.
Som sagt, detta ger inte utslag på seismografen i Uppsala, men även små saker är värda att lufta, speciellt som alla över 4-5 årsåldern är innehavare av ett antal av dessa mynt.

Jag sätter en tia på att formgivaren också, i efterhand, funderat på vad han/hon tänkte på och med.

2 kommentarer:

Äla sa...

Som kommunikatör skulle jag nog faktiskt inte släpa igenom detta mynt heller. Undrar om det finns fler...eller du kanske har fler?

Unknown sa...

eguFantastisk bra blogg! Många roliga iaktagelser, stora som små! Hit kommer jag tillbaks!