Summa sidvisningar

fredag, juni 14, 2013

Reklambranschens avigsidor

Som ung snubblade jag baklänges in i reklamens klor.
Hade hattat hit och dit, men gått tillräckligt många terminer på Berghs för att känna en viss självtillit.
Dessutom uppbackad av ingen mindre än av dåtidens stora inom illustration och måleri - den briljante Eric Johannesson.
Men han förmanade mig att undvika reklamvärlden och satsa på konsten, sök in på Akademien eller Konstfack var hans sista råd - inte lyssnade jag på det utan hamnade på Nordisk Resebureaus gruppresor och blev dess reklamutformare, ja enkla saker som färdhandlingar, små återförsäljarmeddelanden och stencildragning.
Och så förblev det, illustratörskarriären började redan 1963, för femtio år sedan, och inte förrän dryga tjugo år senare började jag peta i konsten, som hela tiden legat och puttrat och ville ut.
Jättekul period från cirkus 1985 fram till nu att kunna kombinera konst och illustration, ja illustration är också konst men man får ofta beställningar och då blir det något annat, anser de som tror sig vara förstå-sig-påare, de lite uppnästa konstnärerna som "inte alls är kommersiella."
Men det är klart att dom är, skit samma, jag älskar bägge grenarna. Och illustrerar lika gärna som att pyssla med grafik eller s k fri teckning/blandteknik.

Se illustrationen här ovan som ett litet skämtsamt sätt att se tillbaka på många, mestadels, lyckliga år i en bransch som kallas reklambranschen.

Ill: Olle Q

Inga kommentarer: