Summa sidvisningar

måndag, juni 10, 2013

Att ta bort Gnestapendeln är ett klavertramp av Trafikverket.


Jag hoppas att detta blogginlägg når fram till någon berörd på Trafikverket, annars får ni andra hjälpa mig nå fram till denna maktens boningar.
Så här är det, Trafikverket lägger just i dagarna sina pannor i djupa veck, de funderar över hur "alla nya" tågrörelser skall på plats på spåren mellan främst Stockholm och Göteborg.
Vad som sipprat ut är att de funderar på att plocka bort pendeltåget mellan Järna och Gnesta någon gång under 2014. Det blir då för trångt med två nya aktörer i tågbranschen.
Men kära Trafikverket, här har ni har verkligen gjort ett rejält klavertramp, en jätteblunder.
Hör här beslutsfattare i Trafikverket.

Idag har vi den sk Getingmidjan mellan Stockholm Central och Stockholm Södra:
Två spår. Jag repeterar....två spår.

Idag har vi mellan Järna och Gnesta:
Två spår. Jag repeterar....två spår.

Min fråga är:
Om pendeltågen får plats på de två spåren mellan Stockholm Central och Stockholm Södra, hur kommer det sig då att de inte får plats på de två spåren mellan Järna och Gnesta?

Vad som ytterligare understryker Trafikverkets kullerbytta och ogenomtänkta plan, är att det på de två spåren mellan Stockholm Central och Stockholm Södra men inte på de två spåren mellan Järna och Gnesta rullar betydligt fler tåg!! 
SK:s pendel till Nynäshamn som leds av i Älvsjö och SJ:s regionaltåg till Nyköping, Linköping som leds av i Järna och till Eskilstuna, Arboga som leds av i Södertälje Syd.

Ekvationen av detta är att det som är möjligt mellan Stockholm Central och Stockholm Södra även är fullt möjligt mellan Järna och Gnesta, speciellt med tanke på att Getingmidjan klarar tre tåglinjer till.

Hur har ni på Trafikverket tänkt, räknat och adderat?
Era slutsatser skrämmer en mängd pendlare i Gnesta och Mölnbo helt i onödan, för era beräkningar är uppåt väggarna fel.
Mitt råd till er är att ni sätter er ner igen, fundera då varför Getingmidjan kan svälja fler tåg än sträckan Järna - Gnesta kan.
När ni har svaret på det, så ta då beslutet att pendeln mellan Järna och Gnesta skall bli kvar.




1 kommentar:

Äla sa...

Det är mycket man inte förstår med besluten kring infrastruktur. Varför finns det till exempel bara ko-stigar från Örebro och in i vårt grannland Norge? Vi är ju ändå transitland för allt som kommer från Ryssland och Baltländerna. Konstigt.