Summa sidvisningar

onsdag, februari 26, 2014

Nummerplåtar igen.


Från den 1 januari i år har vår egen svenska Transportsstyrelse, hör och häpna, ändrat spärrning (avståndet mellan bokstäver eller siffror) och även typsnittet i registreringsskyltarna.

Jag som kritiserat dem, måste då i rättvisans namn säga till det bättre. Men kanske inte med så stora steg som jag hoppats på, men även små steg kan på sikt leda ganska så långt.

Här visar jag den nya svenska skylten, där den stora glipan mellan bokstäver och siffror inte längre finns kvar, där satt ju tidigare skattemärket.
Under ser du ett exempel på en tysk skylt, tyskarna som har ett mer karaktäristiskt, men ändå mycket läsbart typsnitt, än vad vi har. Titta bara på siffrorna.
Och titta på M:et, där det tyska är mycket mer "tilltalande" med en spets i det nedåtgåendet "v:et" som bildas mellan de vertikala staplarna.
Det svenska B:et är lite mer "slappt", det tyska har mer spänst, mer rygg.
Bara några högst personliga reflektioner.

Nu är det som det är, jag tänker inte jaga Transportstyrelsen längre, de har ändock visat vilja och insikt om att något måste göras. En diskussion har säkerligen föregått beslutet, man har troligen testat olika typsnitt och det är goda nyheter för mina ögon och öron.



Inga kommentarer: