Summa sidvisningar

måndag, februari 04, 2013

Vad Sverige behöver så är det fler miljonärer?


Innan ni skickar anabolpumpade gorillor till min bostad läs detta först.

Det finns, tyvärr, en vanföreställning om att bara man beskattade de bättre bemedlade, de rika högre, ja då skulle Sverige återgå till det gamla folkhemmet med en perfekt skola för alla, en fullt ut fungerande sjukvård - ja en omsorg värd namnet.
Hur de bemedlade skulle reagera vet jag inte, förmodligen skulle det bli ett exodus till länder med lägre pålagor.
Men låt oss tänka oss följande scenario; regering och riksdag beslutar sig för att ett ett huj pungslå alla miljonärer i landet, på vartenda korvöre efter skatt, då skulle vi väl i all fridens namn kunna slå oss till ro och fullt ut finansiera välfärden?
Jonas Sjöstedt (V) som med stora yviga gester pratar om "de rika" och de underverk som skulle ske om de bidrog med mer, han får här mer än mer, vi tar allt de rika de äger och har.
Bra, vi har det som utgångspunkt.

Hur länge skulle alla dessa pyramider av guldslantar räcka?

Jo, i en vecka!

I en vecka skulle den offentliga sektorn hållas under armarna.
Slutsats, vi behöver betydligt fler miljonärer.

Men vi fortsätter en bit till, och plockar allt från de som är taxerade över en miljon i årsinkomst.
Plus att alla vi andra skulle jobba helt gratis.

Jo då får vi till en vecka till!

Alltså redan efter två veckor står vi vid ättestupan, igen, och då har vi rensat alla förmögnas tillgångar och lite till.

Om vi sedan fortsätter ner i inkomstskalorna, och kanske tar allt från de som tjänar 700 000 upp till en miljon om året och så vidare, snart är landet tomt, folk är utfattiga.
I vilken vecka detta sker vet jag inte, men jag vet att det finns inga kistor att ösa ur, som många tycks tro.

Är detta ren högerpropaganda undrar ni?
Nja, det är siffror som Skattebetalarnas Förening presenterade för några år sedan. Jag bara försöker sammanställa vad de kom fram till då.

Kanske borde våra internationella storföretag förmås att betala skatt i detta land, en tobinskatt låter inte så pjåkigt heller?

Handsken är kastad....


1 kommentar:

Angelika sa...

Jag kan inte tacka Dr EKPEN TEMPEL tillräckligt för att hjälpa mig återställa glädje och sinnesfrid i mitt äktenskap efter många frågor som nästan leder till skilsmässa, tack gud för att jag menade Dr EKPEN TEMPEL vid rätt tidpunkt. Idag kan jag säga till dig att Dr EKPEN TEMPLE är lösningen på det problemet i ditt äktenskap / förhållande, med Dr EKPEN TEMPLE kärleksförtryck kommer du säkert att le mer i din relation. Kontakta honom på (ekpentemple@gmail.com)