Summa sidvisningar

torsdag, februari 21, 2013

Måleriet på väg tillbaka.


Den här målningen gjorde jag 1990-1991, tidigt i min målarkarriär.
Efter ett liv som illustratör öppnades dörren till måleriets värld, visst hade jag trevat efter handtaget och många gånger funderat på att kliva in i en annan kreativ miljö.
Men det blev aldrig av, mest kanske beroende på att det var så spännande uppdrag jag fick som illustratör att det gott och väl täckte mina kreativa uttrycksbehov.
Men dörren öppnade jag, inspirerad av min Mia.

Lite av en befrielse blev det, att få resa sig från ett ritbord och ställa sig framför en målarduk bjöd verkligen in till fest. Några moddlare, ett batteri Galeria akrylfärg och jag var igång.

Att släppa det invanda illustratörsmanéret blev min först tröskelöverstigande uppgift.
Med den föresatsen ringande i huvudet blev det lättare än jag kunde tro, visst hade jag "mycket gratis" från illustratörssättet att uttrycka sig, linjer och ytor i måleriet är direkt hämtade från linjer och färgfält i illustrationerna, men motiven är väsenskilt olika.
I den här bilden kallad Flykt kan man skönja en kropp, baksidan av en kropp. Halvabstrakt bild.
Den är skapligt stor 73x110 cm.
Den köptes av en kvinna i Trosa vid en av våra Konstrundor här i Gnesta.

Men den får ändå representera början av en målerikarriär, som nu nyligen gjort ett uppehåll i några år, för att ge plats åt grafik och illustration, men som åter ploppat upp på nytt.
Det är inte lätt, ska ni veta, att hitta rytmer, former och framför allt bli vän med färgerna, det kräver en viss tids finslipande och avväganden.

Jag kämpar på....



Inga kommentarer: