Summa sidvisningar

tisdag, februari 19, 2013

Leksands IF - ett bottenlag, ekonomiskt.


Med all respekt för den tradition som Leksands IF genom åren visat som ishockeyklubb, liksom för de idrottsliga framgångar som föreningen också haft, samt inte minst, respekt för alla trogna supportrar.
Detta till trots, måste jag ändå ställa frågan;

Varför, fram till idag, allt på-tå-tassande för klubben från Hockeyförbundets sida?
Varför allt daltande med Leksands IF?
Varför har man inte vågat agera tidigare, kassako eller inte - samma regler för alla.

Först nu när klubben genomfört en rekonstruktion för att inte gå i konkurs, vill Ishockeyförbundet skärpa kraven på alla klubbar som genomgår/genomgått en rekonstruktion.
Även Leksands IF!!!
Förbundet säger sig "...behöva en större tydlighet runt det här med skuldtyngda föreningar..."

Vad som övergår mitt förstånd är att LIF inför denna säsong skulle ha uppvisat ett positivt eget kapital, för att ett antal månader senare ha skulder på otroliga 151 miljoner??
Men enligt de nya reglerna får nu Leksands IF uppleva ett så kallat kontrollår nästa säsong (2013-2014), visar då klubben upp ett negativt eget kapital igen, för andra året i rad så degraderas man.
Sannolikt blir det ett negativt resultat även säsongen 2012-2013.
Därför blir nästa säsong en ödes-säsong.

Degradering, något som många andra klubbar tvingats till innan, vem minns inte Björklöven, Borås HF och Hammarby IF som alla åkte ner i källaren, medans Leksands IF har hållits under armarna, trots urdåliga finanser under en längre tid än vad som framgår av media idag.

Supportrar till klubben anser att åsikter av den typ som jag här framför, "är förföljelse och hat."
Inget kan vara mer fel kära fans, vi som står vid sidan av, tycker bara att rättvisa skall råda, lika regler för alla lag. Rättvisa för alla!

Men icke Leksands IF, här får spelare och ledare betalt genom den statliga lönegarantin, fordringsägarna säger ja till en ackordsuppgörelse som gör att Leksands IF bara behöver betala tillbaka 25% av sina skulder!? Otroligt!
Vilka hjärtan, vilken uppoffring, vilken generositet från de blåsta leverantörernas sida, har de samtliga verkligen råd med det, eller vågar de inte säga nej, de enda som vågade var Skatteverket.
Och kommunen skjuter till miljontals kronor i olika skepnader och former.

Vad alla trogna supportrar bidragit med vet jag inte?
Men är man trofast öppnar man plånboken och bokar av sin semesterresa.

Hur som haver gläds jag åt att Hockeyförbundet äntligen fattat att folk blir förbannade lite här och där, när man särbehandlar vissa och skickar ner andra i lägre divisioner, trots att de har eller har haft samma problem.

Det bästa vore att klubben (LIF) skar ner lönerna radikalt, rensade ut i truppen för att lämna plats för egna unga förmågor, det må kosta av prestige och tabellplaceringar i en lägre division, men det måste, när man genomgått denna enda riktiga rekonstruktion - kännas omåttligt skönt.
Då skulle jag, om jag vore Leksandssupporter, vara mäkta stolt över mitt lag.
I dag är min bild av Siljansklubben solkig och negativ.

Men jag tycker Leksands Fäbodsknäcke är mer än gott.


Inga kommentarer: