Summa sidvisningar

onsdag, februari 13, 2013

Hamad International Airport, Doha, Qatar. Sprillans ny!




Den 1 april visar Qatar upp sina nya muskler, då öppnar den nya flygplatsen Hamad International Airport sina landningsbanor och portar.
Lite av en utmanare till Dubai i kampen om att bli ett nav för trafiken mellan Sydostasien/Australien och Europa.
Eftersom Qatar Airways har reguljär direkttrafik från Arlanda till Doha, ligger det nära till hands att välja Doha som nav.
Till och börja med är det 12 internationella flygbolag som trafikerar den nya flygplatsen, inkl några lågprisbolag.
Qatar Airways flyttar successivt över all sin verksamhet, vilket väntas bli klart i slutet av 2013.
28 miljoner passagerare räknar man med under det första året för att 2015 nå upp till 50 miljoner, ja d v s om nu inte Peak Oil sätter vissa käppar i hjulen för så storvulna planer.
Dubai har nästan fått hybris, där hoppas man på att Al Maktoum Airport skall kunna ta hand om 160 miljoner passagerare årligen, med fem parallella start- och landningsbanor kanske man lyckas, men Peak Oil hotar i bakgrunden.

Bygget i Doha kostar flis, pengar finns i Qatar - i överflöd - notan slutar på ca 100 miljarder svenska riksdaler.
Qatar Airways flotta är stor, idag 110 maskiner, men med 250 i order, hos Airbus och Boeing.

Vad gäller arkitekturen så är det inget jag ramlar av stolen inför, de flesta nya flygplatser ser ungefärligen ut så här, välvda tak, mycket glas, trafikleder i olika plan.

Men med Abu Dahbi och Qatar som medspelare är inte Dubai ensamma på plan, en finansoro och en begynnande oljebrist kan få Dubai att vackla, medan Abu Dahbi och Qatar står solida kvar - ett tag till.






Inga kommentarer: