Summa sidvisningar

måndag, november 18, 2013

Bugatti 1938 och idag. Skönheter med klass.

Att 1938, mitt födelseår, var ett bra år kan jag härmed bekräfta rent bil(d)mässigt. Titta på denna skönhet, en Bugatti 57SC Atlantic 34. 

VW köpte det fina namnet Bugatti 1998 och detta mästerverk, en Bugatti Veyron 16.4, med en 8 liters W-16 motor på 1001 HK såg dagens ljus 2005 i fabriken i Molsheim, Alsac, Frankrike.

Ettore Bugattis logo ser ut så här.

Jag har skrivit en hel del om flyg och något om tåg då och då, men aldrig om bilar, ett område där jag är tämligen obevandrad och insatt. Idag när jag var på verkstan för att få vinterhjulen monterade, såg jag en bild på just Bugatti Veyron på väggen, den grep tag i mitt estetiska sinne. Jag vill dela den upplevelsen med er.
Namnet Veyron? Pierre Veyron vann år 1939 24-timmars loppet Le Mans i en Bugatti Type 57S, hans namn lever vidare. 

Inga kommentarer: