Summa sidvisningar

lördag, november 02, 2013

Bävern - en fritänkare med bett.



Jag har sett träden tvärs över sjön från köksfönstret, att bävern varit/är framme.
Så idag, låg den ena av de två ekarna, på den undre bilden ser du vilket jobb de haft. Bedömer diametern till ca 45 cm.
Bävern springer inte till markägaren och frågar om den får vässa tänderna på det eller det andra trädet, utan de tar för sig, liberala och frisinnade som de är.
Ingen svansviftning här inte, utan bjuds och serveras det, så bugar och tackar bävern, och sätter tänderna i vilka stammar som helst.
Jag har inte läst eller fördjupat mig i varför de väljer träd som de aldrig kommer att kunna använda till sina dammbyggen, utan misstänker att de behöver gnaga för slipa och vässa sina tänder?
Rätta mig om jag har fel.
Att de sedan fäller några träd här och där må så vara, jag gillar deras framfusighet och energi. Vi människor raserar och förstör minsann också, hur många tusentals kvadratkilometer regnskog fäller vi årligen? Utan att återplantera?
Nä, bävern är ett föredöme för oss som tänker fritt och ser positivt på omgivningen, det finns alldeles för många regelryttare och stelbenta byråkrater i tillvaron, så det behövs lite bävrar som tar för sig.



Inga kommentarer: