Till denna station, som mest frekventeras av pendel- lokal och regionaltåg strömmar dagligen 150,000 passagerare. Södra halvklotets största resandeström!! Lägg också till att plattformarna är ca 700 meter långa, längst i landet.
Och att den har anor att försvara kan ingen förneka, den invigdes i september 1854.
Ungefär samtidigt som den första normalspåriga järnvägen i Sverige öppnade mellan Nora och Ervalla i Bergslagen, Västra Västmanland.
Hörnentrén som du ser på det övre fotot är en klassisk bild som ofta visas när Melbourne skall porträtteras. Stadens moderna skyskrapor och Federation Square, MCG och Rod Laver Arena till trots, den här gamla stationen är min bild av Melbourne.
Det är med en viss blandning av förfäran och höjda ögonbryn jag läser i the Age att stationen skall renoveras och byggas om, säkerligen något som behövs i högsta grad. Den är sliten, trång, otidsenlig och i stort behov av en upprustning.
Ett team av Melbourne- och schweiziska arkitekter tog hem designtävlingen och håvade in respektabla en miljon australiska dollar, över sju miljoner i svenska slantar.
118 kände sig kallade, fem arkitektfirmor utgjorde finalfältet och så här säger en i vinnarlaget Mark Loughnan på Hassell, Herzog & de Meuron:
"Vi vill att FSS skall bli en station som man skall uppskatta, inte bara rusa igenom."
Stationen kommer att innehålla bl a en galleria förstås, ett konstgalleri och en amfiteater ner mot Yarra.
Vinnarna valdes enhälligt av urvalsjuryn. Men märk, något definitivt beslut har inte tagits om att fullfölja planerna på moderniseringen av stationen, delstatsregeringen i Victoria kommer kanske att få det tufft att klubba ett beslut som kommer att kosta mellan 8 till 12 miljarder svenska kronor.
Sen till sist, den folkliga viljan och opinionen, har hittills lyckats stoppa alla tidigare planer på moderniseringar, får se hur det går denna gång.
Min första tågresa i Australien skedde mellan Port Melbourne och Flinders Street Station.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar