Summa sidvisningar

måndag, november 24, 2008

En teckning som vållade rabalder

Denna illustration, gjord av mig 1971, vållade rabalder på DN/Expressen. Deras marknadsavdelning hade beställt ett antal illustrationer till en broschyr för nyanställda. Eftersom jag hade gjort ett otal andra illustrationer till tidningen och deras kunder, fick jag fria händer.
Min stil på den tiden var gubbar med "stora näsor med skit på". Den här godkändes och broschyren trycktes och flera nytillkomna i huset fick den.
Men efter ett tag kom det upp en debatt, att den Bonnier-ägda koncernen kanske dolde en ulv bland alla oskyldiga får som vaggade av och an i höghuset i Marieberg.
En fråga ställdes direkt till mig, en kränkande fråga. 
Den löd ungefär så här: "är du antisemit eller judefientligt inställd?" Varpå broschyren med flera illustrationer med gubbar med stora näsor med skit på, visades upp.
Eftersom jag inte är antisemit, blev mitt svar kort, "nej".
Att frågan rests, måste också ses mot bakgrund av att allt under dessa år var så politiserat och känsligt.
Några påföljder eller yrkesförbud som tecknare blev det inte, jag fortsatte ytterligare tre år som illustratör i koncernen.
Ill: Olle Qvennerstedt. Ursäkta kvaliteten, har inte kunnat städa upp i bilden.  

Inga kommentarer: