Summa sidvisningar

fredag, februari 12, 2010

Vårsalongen väl värd ett besök.

Årets Vårsalong på Liljevalchs i Stockholm är mer än vanligt värd att besöka, som jag nämnt tidigare, ett fantastiskt smörgåsbord av svensk nutida konst, där varje huvudvridning, blick eller förflyttning bjuder på något nytt, oväntat. Ovanligt mycket måleri, vilket värmer extra. Har du en chans missa inte den här utställningen, svensk konst i ett enda härligt nötskal.

Jette Andersens två målningar i olja fängslade mig, kanske speciellt den till vänster här med titeln "Ty varje början är bara en fortsättning följer". Det är Jettes mamma som här mångfaldigats. Mamman som Jette gjort en hel serie målningar kring, kanske ett sätt att minnas- vara nära.
Det finns en manifestation, en monotoni i bilden som fängslar mig. Dessutom gillar jag hejdlöst mycket Jettes färgspråk, rent, sparsmakat men påtagligt.
Den högra målningen bär titeln "Det har hänt men hände inte dig". Sommar, vila, bekymmersfritt. Återigen, färgerna fångar mig.

Här är en besökande skolklass lite fundersamma över Erik Sigeruds stora målning "Post mortem". En grupp män vid ett bord, kontraster svart och vitt, något rinner, en smula morbid stämning, men fängslande, berättande men obegripligt - något som gjorde att jag stannade och tänkte - fångad.

Målningarna publiceras här efter medgivande av de bägge konstnärerna. Foto: Olle Q

Inga kommentarer: