Summa sidvisningar

lördag, februari 20, 2010

Reklam som når gudomliga höjder?

Som gammal avdankad reklamare är jag, liksom de flesta andra förmodar jag, ganska imun mot den kanonad av reklam som strömmar emot oss alla.
Men ibland, som i morse vid frukostbordet, stannade jag till inför denna annons från Svenska kyrkan och Stockholms stift.
Vad fick just mig att stanna? Jo utformningen först och främst, signalen den blixtsnabbt ger. Såg spännande rörelser i varma färger mot en svart bakgrund.
Rubriken Trådlöst är nästa stopp, sedan bara häpnar jag inför resten av texten.
Ord som ständig uppkoppling, fri support får mig att utbrista "Gud vilken annons!...." (förlåt).
Tänka sig den stelbenta Svenska kyrkan tar ett kliv in i nutiden, med ett språkbruk som hör vår vardag till - då är det häpnadsväckande.
Glädjande att de vågar, kan tänka mig att det finns krafter som strävar emot, men som nu fått ge vika. En islossning mitt i pågående snöstorm.

1 kommentar:

Äla sa...

Detta var en av de bättre jag har sett på länge. Min mamma brukar alltid hävda att hon inte går i kyrkan för hon behöver inget "ombud". Det har präglat mitt förhållande till kyrkan. Trots detta tycker jag att detta har de gjort bra.