Summa sidvisningar

torsdag, februari 11, 2010

Några illustrationer


Ja, som vissa av er vet, så har jag ett helt liv som illustratör (nu till stor del) bakom mig.
Här är några små axplock, temat är vin, gjorde en serie illisar för Året Runt för några år sedan.
Genren är cartoon, alltid varit, att se saker och ting från den lättsamma sidan gjorde mig till "gubbtecknare", och väl i det facket, vände sig alla som ville ha ett leende till mig eller några av mina "gubbkollegor". När vi hade för mycket att göra, bollade vi jobb till varandra.
En fin tid, öppenhet, generositet kollegor emellan präglade vardagen. Vi var inte så många gubbtecknare, så det fanns utrymme för denna kollegiala tillvaro. Annars hade nog djurinstinkten slagit sina klor i oss.

Illustrationer: Olle Q ©

2 kommentarer:

Äla sa...

Olle, saknar du ditt tidigare yrke? Gjorde du alltid dina gubbar "handmade" eller bearbetade du dem i bildprogram? Själv försöker jag lära mig använda datorn mer...men tiden vill aldrig räcka till. I-landsproblem??

Olle Qvennerstedt sa...

Äla,
Njaaa?? Både och... Saknar, saknar inte.
Visst har jag haft ett fantastiskt liv som illustratör, stor frihet, många varierande uppdrag.
Men nu tar den rena konsten mer tid och illustrerandet känns lite som passerat, men jag gör fortfarande illisar, när jag tänder på ämnet.

Allt är handgjort, teckning och färgläggning med akvarell, kanske scannar in, men färgbearbetar eller manipulerar aldrig färgerna, de gör sig bäst när man känner hantverket bakom.

Olle