Summa sidvisningar

torsdag, januari 08, 2009

Diagonalen min "räddning".


Diagonalen har en avgörande betydelse för mig.
I min bildvärld är den helt enkelt avgörande för att en bild i slutskedet skall godkännes eller ej.
Utan diagonalen är bilden/motivet inte fullständigt, den är min räddning om man så vill.
Just nu jobbar jag med en utställning i februari (se i högerspalten här intill) och inom en timme vet jag (?) att en diagonal förmodligen kommer att "rädda" en bild jag inte är helt nöjd med, som jag slitit med, men inte riktigt lyckats få till stadiet godkänd.
Det finns alltid diagonala rörelser i allt vi ser, du och jag, detta för att sträva mot det vertikala och/eller horisontala i en bild, det behövs motvikter, spännande element som vrider på vår horisontupplevda värld.
Nätet av riktningar vi omedvetet upplever behöver ibland förtydligas. Min uppgift att peka på dessa diagonala riktningar kan man lite storvulet tänka.
Näh...ta det inte så allvarligt.
Att prata diagonaler är inte det viktigaste i livet. Bara nästan.
Men ändå. Diagonalen är något av mitt värdefullaste instrument/inslag i en teckning, målning eller vad det nu är, eller som i detta fall, fotografier.

Foto: Olle Q ©, skuggbilden överst den 2 jan och harven i snö under den 6 jan 2009. Klicka om du vill se bilderna större.

Inga kommentarer: