För tio dagar sedan, den 22 december 2014, togs de här bilder i Toulouse, Frankrike.
Inte vilka bilder som helst.
Det är den allra första leveransen av en A350-900 XWB som här är på väg att taxa ut, för att strax efteråt lyfta mot Doha i Qatar.
På den undre bilden ser ni en A380-861 komma smygande bakom sin mindre syster-maskin. A380:an är också helt färsk och ny, leveransklar att lyfta även hon, som Qatar Airways tredje A380.
Det har varit en del skriverier i media om problem mellan Airbus och Qatar när det gäller leveransen av den första A350:an, med ca tre veckors veckors fördröjning efter att ha rett ut några mindre frågetecken som Qatar hade, så är de utredda och inte längre något för pressens ekonomisidor att spekulera kring.
Likaså A380:ans framtid har diskuterats hej vilt, inte bara den som syns här, utan hela bolagets planer för superjumbons framtid.
Eftersom Airbus inte fått en enda order under 2014 på denna luftens gigant, så är det klart att frågor ställs, inom bolaget och i flygkretsar i övrigt.
Men istället för att kasta in handduken och inte se framtiden an med förtroende, gjorde Airbus det som säkert många hoppats och väntat på, de tänkte positivt.
En tystare variant med nya motorer och dessutom med en aningen längre flygkropp blev svaret på alla domedagsprofeters kraxande.
Det handlar om ekonomi - mindre bränsle, fler passagerare.
Då kör vi.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar