Summa sidvisningar

tisdag, juli 30, 2013

British Airways nya A380 på väg hem, för första gången.


Den 4 juli var det högtidligt värre på Heathrow när BA:s första Airbus A380 klämde ner alla hjul på landningsbanan.
Från Toulouse till London är det inte långt, men här är några små klipp från händelsen som måste betecknas som väldigt sen, i perspektivet av Emirates, Singapore Airlines, Qantas m fl  långtradarbolag och deras tidiga användning av dubbeldäckaren i sin erövring av luftens router.
Men bättre sent än aldrig.
Airbus har klagat på att en del av deras trofasta kunder betraktar detta flygplan annorlunda från andra modeller avsedda för långdistans, nämligen att denna maskin skulle vara mer av en lyxvariant, vilket ingalunda är fallet.
Jo, det finns förvisso lite mer utrymme för att klämma in rymliga förstaklassstolar/sängar, men business och ekonomi ser ut som i vilka maskiner som helst.
Dessutom kostar det vare sig mer eller mindre att sitta på rad 57 i en Airbus A380 än i en Boeing B747.
Tror att BA börjat inse detta och sätter sunt förnuft i första rummet nu.
Denna arbetshäst (A380) är mer ekonomisk än allt annat som far omkring i luften idag, Dreamlinern och nya A350 om något år kommer kanske att få lägre pris-per-stol än A380 men än så länge är detta luftens obestridde härskare. Jumbojetens (B747) alla år och prestige till trots.

Inga kommentarer: