Summa sidvisningar

tisdag, juli 09, 2013

Lac-Mégantic, vem bär ansvaret för tågkatastrofen?



Tänk er själva. 
Ni bor i en pittoresk liten stad på runt sex tusen själar. En stad belägen vid en sjö.
Så en natt händer det overkliga, det som inte kan hända.
I Lac-Mégantic i östra Quebec i Kanada, nära gränsen till Maine i USA, hände detta overkliga.
Ett skenande tåg med närmare 80 fullastade tankvagnar med olja brakar in i stoppbockarna på stadens järnvägsstation och åstadkommer ett inferno, ett helvete.
Vagnarna staplas på varandra, oljan fullkomligt exploderar, ett över 100 meter högt eldmoln lyser upp staden. Vid explosionen raderas liv och egendom ut, i skrivande stund har man hittat 13 döda, några hopp om att hitta rester efter de övriga runt femtiotalet saknade finns inte. Hettan har varit för stark och några spår av människor lär knappast finnas kvar.
Två tusen, en tredjedel av stadens befolkning evakuerades.
Fyrtiotalet byggnader jämnades med marken, olja har spritts över hela Lac-Mégantic, vattendrag och sjöar är förorenade av oljespill. Lukten svår att andas.
Saknade av de som inte hittats har lamslagit det lilla samhället.
Närmare helvetet kommer man bara under krig.

Nu är frågan. Vem bär ansvar för denna katastrof? Hur kunde den ske? 
Järnvägsbolaget Montreal, Maine & Atlantic Railway anser att något manipulerats på tåget, men varför? 
Och varför parkeras ett tåg på en sluttande bangård? 
Borde det inte vara förbjudet?
Någon, oavsett om det manipulerats eller ej, är ansvarig för att tåget parkerades i staden Nantes, Quebec och inte i en annan stad där järnvägsbangården ligger plant.
För hade så varit fallet, hade denna "manipulation" inte lett till de katastrofala följder det nu fick.

Lokförarna har säkert gjort vad de alltid gjort, "dragit åt" luftbromsarna på samma sätt som de alltid gör och gjort.
Men platsen där det sker, den är vald av någon annan, högre upp i bolagets pyramid.
Den/de som gjort det valet är i mina ögon skyldiga att förklara sig.

Ett tåg med några lok och närmare åttio fullastade oljetanksvagnar av boggiemodell parkeras inte hur som helst, det parkeras där det inte kan komma i rullning, vid ett eventuellt attentat av något slag. 
Eller manipulation som bolaget föredrar att kalla det.

Nu har det tragiska skett, ansvarsfrågan får bara inte skyfflas undan mattan när chocken och sorgen börjat lägga sig.



Inga kommentarer: