Summa sidvisningar

lördag, maj 11, 2013

Constantia High, en vingård i utkanten av Kapstaden.


Efter vår utflykt till Kirstenbosch Botanical Garden var det nästgårds att kvista över till Constantia High för att smaka på deras viner.
För oss med några år på nacken klingar ordet Constantia inte så bra, alkisar som inte hade råd med annat drack Cap Constantia minns jag, kanske i brist på även annat än pengar?

Allt nog, det var med viss tveksamhet jag, med mina minnen, klev in på den lilla vingården några mil ut från Kapstaden. Det var hett, säkert runt +35C och det lockade inte till att smutta på viner.
Men, vi placerades ute på en lång veranda väl skuggade av tak och stora träd och med en stor vattensamling nedanför oss.
Det kändes plötsligt riktigt svalt och skönt.
Sju viner fick vi smaka av, en vit Chardonnay, ett bubbel och resten röda med främst Shiraz men även Sauvignon och några syafrikanska druvor vars namn jag inte minns.
Men det jag minns var en 2006 Constantia High Malbec!!!
Kommer du över det - köp!!!
Kanske det det bästa röda vin jag smakat, vi köpte en flaska utan ruinera oss, men här hemma kostade 2004 års Malbec cirka 250 kronor.
Mia tog en bild bland vinfaten, vi var alla bemålade av en servitör på restaurangen.
Likt en aborigin med prickar vid tinningen.
Ett minne att väl bevara.

Inga kommentarer: