Summa sidvisningar

lördag, januari 19, 2013

Norskt lönnlöv på kanadensiska sedlar.


Ännu en gång: Jag publicerade detta inlägg innan DN, som idag har det i sin web-upplaga.
Jaha, så har även SvT text-tv lagt upp nyheten på sin första sida. 
Ett dygn efter mitt, jag är den grävande murveln med andra ord :-)

De nya plastsedlarna som Bank of Canada nu ger ut, har botanister (av alla) upptäckt ha ett felaktigt lönnlöv under Canada på den 20 dollars-sedel som bilden visar.
Det är inte ett blad från ett kanadensisk lönnträd, utan, ve och fasa, från en norsk lönn.
Det kanadensiska lövet har fler och fram för allt spetsigare flikar.
Visserligen finns denna norska lönn i centrala och östra Kanada också, importerad från Europa.
Vilken skam för lönnlövets land att inte ens ha ett tvättäkta lönnlöv från de egna arterna.

Förutom denna fadäs, som alltså botanister avslöjade så har det också avslöjats att plastsedlarna inte fungerar i ex varuautomater.

Utöver detta, tycker jag personligen att sedeln ser urbota tråkig ut, stelbent, gammalmodig med ett tämligen ointressant porträtt av en drottning från ett annat land som blickfång.
Jo jag vet att Kanada tillhör Samväldet, men inte behöver man krypa så här lågt.

Och trodde Kanada var duktigt på grafisk formgivning.

Men med ett norskt lönnlöv och en engelsk drottning?

Inga kommentarer: