2004 var året då det begav sig, året då beredskapsloken i Kilvamma, strax norr om Hoting i Jämtlands län, fick komma ut ur sina täta platsförpackningar och vädras och för att åter se dagens ljus.
Och pratar vi Hoting så pratar vi också Inlandsbanan.
Under Kristihimmelfärdshelgen 2004 rullade Green Cargos T44 263 norröver från Östersund med några vagnar, i vilka det inte bara satt järnvägspersonal utan också en hel del tillresta tågentusiaster.
Man skulle alltså till Kilvamma och lokskjulet, inget arkitektoniskt mästerverk utan ett vanligt plåtskjul.
Där inne stod T21:orna på rad, inplastade och som det heter torrluftskonserverade för att undvika rostskador, plasten hade svetsats ihop för att hålla helt tätt.
T21 är ett äldre diesellok byggt av MAK i Tyskland, om jag inte har fel så i Kiel.
Det användes som växellok av SJ, nu stod de här i beredskap om dieselkraft skulle behövas vid ett skarpt läge.
Men de måste ut med några års mellanrum, tankas (150 liter diesel), provköras, besiktigas, justeras, mätas och repareras. Efter det avgörs deras vidare öden.
När allt genom personalen var klart kopplade den kraftiga T44:an helt enkelt på de åtta loken och krokade dessutom på personvagnarna och startade resan söderöver igen. Alla åtta släplok hängde med till Hoting.
Här splittrades nu de åtta och for i olika riktningar, som museilok, beredskapslok eller dragkraft på nytt.
På bilden överst ser vi en ganska unik syn för Sverige, nio lok i rad.
6 kilometer långa malmtåg i Western Australia kan ha upp till sju urstarka dieslar, men då som gemensam och parallellkopplad dragkraft.
Här i Jämtland handlade det bara om en 16 km kort transport, men ändå, låt oss glädja oss åt det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar