Summa sidvisningar

tisdag, januari 22, 2013

Femstjärnigt hotell?


Det hände sig en gång att den från Schweiz återvändande svensken å de brutalaste fick erfara hur det svenska språket förflackats och vulgariserats.
Efter nitton års bortavaro, hade nu de svenska skattemyndigheterna gett honom skatteamnesti, dvs han hade gjort rätt för sig och såg då chansen att åter få bekanta sig med det gamla hemlandet.
Här möttes han, förutom av klotter, skräp och tiggare, av att det mesta som tidigare hade kännetecknat hyfs och fason var som bortblåst, även på det femstjärniga hotellet. 
Inte ens de äldre i tjänst hade undgått nedmonteringen av det egna språket, som skett i en rasande takt. Utan tvärtom hade de lättvindigt och i tron att vara mer folkliga, låtit sig ryckas med av de yngres allt grövre och fattigare ordförråd.

Kamelhårsulstern och den flottiga klotletten upptill, till trots, så bokade han motvilligt in sig på det flotta hotellet vid Nybroviken, för att dagen efter checka ut och återvände till det trygga och stabila Schweiz.







2 kommentarer:

Äla sa...

Visst har språket förändrat sig. Eller snarare attityd och respekt för andra människor. Det märktes inte minst under Idrottgalan. Jag som tittare kände mig rätt obekväm i den otrevliga ton konferencieren hade. Får man göra så??

Min blogg är en mall från blogg.se.
Jag var tvungen att få en förändring. Och det gäller inte bara på bloggen....det gäller allt jag gör. År 2013 är året då jag ska se över vad jag läger min tid på.
Tack för att du gjorde mig uppmärksam på envis reklam. Jag ska se om jag kan trolla bort all reklam...fast det kostar antagligen pengar. Ha dä gött.//Äla

Olle Qvennerstedt sa...

Preci som du säger Äla, språket förändras.
I många avseenden till det bättre, men i vissa tv-program som ex P3 Guld som jag såg en snutt av, blev jag väldigt illa berörd av det rent obscena som sas och upprepades i olika former. Tror man att man väcker uppmärksamhet?
Ja förmodligen.
Men då har man nog misstagit sig.
Skall kolla blogg.se. Tack.