En sk tail strike, stjärtträff låter inte så aptitligt, men det händer vid något enstaka tillfälle att vid take off, att stjärten/bakdelen som är vinklad för att undvika att träffa banan, ändå gör det.
Tony var som sagt på plats igår när en United Boeing 747-400 lyfter mot Johannesburg efter en mellanlandning i Sydney från Los Angeles.
Planet skrapade i, fick göra en non-normal departure route och dumpade bränsle, vilket lämnar en mörk strimma efter sig.
En pilot från Etihad rapporterade till tornet, markpersonal konstaterade metallspån på 34L som runwayen heter. Dessa metallföremål måste sopas bort innan banan på nytt kan användas.
Tänk vilka katastrofala följder det fick på Charles de Gaulle i Paris år 2000, då en Air France Concorde vid starten körde på ett metallstycke som slog upp och in i en av bränsletankarna, detta efter att en Continentalmaskin skrapat i och tappat en bit. Concorden störtade efter några minuters desperat kamp i luften och alla ombord omkom.
Allt nog, här gick allt lyckligt. United fortsatte mot Jo-burg och banan är ren som ett salsgolv.
Tack Tony G för bilden - den är ganska unik.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar