Summa sidvisningar

söndag, januari 31, 2010

Harbour Mille Newfoundland

Mystiskt föremål på himlen ovanför Harbour Mille Newfoundland.

Apropå dem, så skrev i går i högerspalten om dessa mystiska flygfarkoster över Harbour Mille i den kanadensiska provinsen Newfoundland and Labrador (N.L). De fotograferades av några ortsbor.
Genom dessa okända föremål på himlen så blev jag intresserad av orten, hittade en bild och några rader på internet som jag förmedlar.
Längst ut i öster i det i det gigantiska Kanada, längs Atlantkusten ligger N.L på ytor aningen mindre än Sverige. Nere i söder på ön som utgör Newfoundland ligger Fortune Bay och längst ut på en halvö ligger Harbour Mille, där bor ca 200 personer, mest pensionärer idag.
Fisket har alltid varit näringen här, de äldre påstås numera hjälpa till med redskapen inför fiskebåtarnas turer ut till havs. Hummer, sill och torsk är de vanligaste fångsterna som havet ger, här finns idag ett torskbestånd som anses vara stort och "i gott skick". Tillgången är idag större än den varit ända sedan 1962. Vilka positiva nyheter.
Och nu ser man farkoster på himlen ett par månader innan hummersäsongen börjar i april.

1 kommentar:

Angelika sa...

Jag kan inte tacka Dr EKPEN TEMPEL tillräckligt för att hjälpa mig återställa glädje och sinnesfrid i mitt äktenskap efter många frågor som nästan leder till skilsmässa, tack gud för att jag menade Dr EKPEN TEMPEL vid rätt tidpunkt. Idag kan jag säga till dig att Dr EKPEN TEMPLE är lösningen på det problemet i ditt äktenskap / förhållande, med Dr EKPEN TEMPLE kärleksförtryck kommer du säkert att le mer i din relation. Kontakta honom på (ekpentemple@gmail.com)