Summa sidvisningar

tisdag, december 02, 2008

Flygprat

Först: Någon som tror att flygindustrin har slutat att få order?
Fel,  fel, fel....Airbus fick under november, när finanskrisen blommade för fullt, 63 fasta order varav 15 långdistansplan A380 och A350. Resten medeldistansmaskiner.
Vad Boeing noterat i sina orderböcker återkommer jag till.

British Airways (BA) tillkännagav idag planer på att gå samman med australiska Qantas (QF).
En förstahandsförhandling har påbörjats om ett operativt sammangående och med bägge bolagen i samma roll och skepnad de idag är.
BA förhandlar sedan i augusti med spanska Iberia och American Airlines om likartade sammanslagningar, vilket skulle bilda en jätte inom flygbolagsvärlden.
Australisk lagstiftning förhindrar ett övertagande av Qantas, så the Flying Kangaroo vill under alla omständigheter leva vidare.
BA har under det första halvåret tappat 92% av sin innan-skatt-vinst i förhållande till förra året, anledningen skall ha varit de höga oljepriserna och den skakiga finansmarknaden.
Qantas skär ner antalet anställda med 1.500 eftersom vinsterna faller.
Samma för alla bolag.

Ryanair det irländska lågprisbolaget med 60 miljoner passagerare har lagt ett bud på det statsägda irländska Aer Lingus. 
Det budet har idag Aer Lingus tackat nej till, det var som sig bör ett skambud Ryanair la.
De är uppkäftigt obekväma och stöddiga, nonchalanta mot sina kunder, låter dem åka långt ut på landsbygden för att borda flygplanen som skall göra en turnaround på 20 minuter, ingen seating vilket gör att alla står i kö hela sin tid på flygplatserna för få sitta skapligt.  Att boka en sittplats är skitenkelt, det görs när du bokar på nätet, att resa med Ryanair kräver en dator. Enklaste sak i världen för Ryanair att ordna det, men de vill inte.
Men oviljan mot att ge service är genomgående för detta bolag.
The low fare - no service airline!
Michel O´Leary är VD och en stor ego, med ett vulgärt språk, på en fråga hur hans ev långdistansflygplan skulle utrustas svarar han ungefär "...with cattleclass, sorry economy class and business class with beds and blowjobs..."
Detta säger väl ungefär vilken typ av person han är, framgångsrik men nyrikt otrevlig och divig.
Hoppas verkligen att Aer Lingus håller honom på armlängds avstånd.

Inga kommentarer: