Summa sidvisningar

fredag, oktober 24, 2008

Mor och jag

Är det inte fantastiskt, att efter ett helt liv få presentera ett foto taget troligen under sensommaren 1938. Min mor Astrid håller om en rund klump som ännu inte kunde gå. Som föddes en månad för tidigt, med två bråck, och som hamnade i kuvös en månad. Idag är jag 1,87 meter över golvplanken. 70 år äldre och förmodligen lika tunnhårig, men den lille Olle på bilden har inte skägg, om det nu skall tolkas som något av en vinst i åldrandet?
Broder Lars hittade i sina gömmor en bunt negativ, bla en rad bilder som far troligen tog under ett besök på Danmarks holme.
Ser ut som en solig dag i en tid som ännu inte drabbats av krigets vrede, men ett år senare brakade det loss.
Apropå ofred, så om folk frågar när jag är född, blir svaret oftast "mellan två världskrig". De flesta nickar förstående, medan några få inte fattar ett dyft. Då får jag fylla i med 1938. Även det obegripligt för vissa.
Foto: Carl-Gustav Qvennerstedt 1938. Rätt härligt att få skriva det.

Inga kommentarer: