Summa sidvisningar

söndag, juni 29, 2008

Michelangelo och jag.

1508 började Michelangelo med sina takfresker i det Sixtinska kapellet i Påvens kapell i Vatikanen.
2003 började jag med väggfresker i Cai och Fias spa i Norrbacka, Blackstaby. Michelangelo avslutade sina takfresker 1512. Jag avslutar mina väggfresker 2008. Man kan säga att jag höll på ett år längre, men inte riktigt. Jag gjorde ett uppehåll mellan 2004 och 2007.
Michelangelo hade ett helsike där uppe under taket, liggandes, med färgen droppande ner över hela sig. Förmodar jag. Och ännu värre måste det ha varit när han ville gå ifrån för att få lite distans till sina verk. Ja , tiderna förändras.Mina motiv speglar vår tid. Miches sin tid, han gjorde scener ur skapelsehistorien.
Jag gör scener ur djurens värld i cartoon-tappning. Tiderna förändras sannerligen. Måhända hans arbetsställning inte var den bästa. Min var något bättre. Jag stod en dag i ett bubbelbadkar, ett tag på två takreglar, som dock låg på golvet.
Kära Miche du och jag har nu gjort fresker som gått och kommer att gå till historien. Evigt hågkomna är/blir vi.
Tack för att du inspirerade mig, jag kände din hand på min axel hela tiden.
Sixtinska kapellet i Vatikanen och Cai och Fias Spa i Blackstaby är nu för evigt sammankopplade och förknippade med historiska vingslag under konstens välvda rymd.

Inga kommentarer: