Summa sidvisningar

lördag, juni 14, 2008

Teckning och text

Teckning Olle Qvennerstedt. Klicka om du vill bilden större.
Efter ord kommer bild. För många ord kräver bild. Kompakta textmassor kräver bild. Kärt barn har många namn.
Som illustratör har jag lärt mig att folks argument för att lägga in en bild, foto eller teckning nästan alltid är: Vi behöver något som lättar upp...eller...det blir så tungt...kan du hjälpa oss med en illis?
Men för att komma sanningen lite närmare, så angavs även andra motiv: som...texten behöver förklaras, texten behöver ges en bild, texten behöver kropp.
Bilden här ovan som jag tycker behövs efter några dagar med ganska mycket text är snarare ett konstverk än en illustration, menad så i alla fall.
Den heter "Att bära sin börda" är gjord i blandteknik (penna, kritor, akrylfärg mm).
Den kommer att finnas på Idala handelshus på Mörkö 2-16 augusti år, då glaskonstnären Ebba von Wachenfeldt och jag ställer ut gemensamt där.
Sen om den finns kvar reser den nog med Mia och mig till Växjögalleriet Sigma den 26 september. Kom å köp, så gör jag nytt!!

Inga kommentarer: