Summa sidvisningar

tisdag, juni 10, 2008

Monstret Mugabe gör mig förbannad.

Man kan inte ta in allt. 
Ändå har jag en, i mitt eget tycke, ovanligt bred bild av vad som sker i världen runt oss. Jag skummar dagligen av det som sker, vet en del om mycket men inte mycket om lite.

Upprördheten? Jo, som vanligt, Gorillan Mugabe i Zimbabwe.
Han förlorade valet den 29 mars. 
Siffrorna hemlighölls i 1 månad. 
Oppositionsledare Morgan Tsvangirai mordhotades och drevs ut ur landet. 
För tre veckor sedan beslutades om ett nyval, som skall hållas den 26 juni.
Hör här!! 
Mat som distribueras går bara till de som öppet stödjer Mugabe. Andra tvingas lämna ifrån sig röstkort och identiteshandlingar för att få mat. Alltså de kan inte rösta!!!
Tsvangirai har förbjudits att hålla valmöten. 
Valobservatörer som bevakade förra valet har misshandlats eller tvingats fly landet. 
Advokater som förvarar oppositionella i domstolen hotas till livet.
Medellivslängden i Zimbabwe undrar någon? 37 år för män och 35 år för kvinnor!!! 
En hyperinflation ovanpå allt elände, nu närmar den sig en miljon procent!!! 
Tänk er själva. Om en bit bröd idag kostar 10 kronor, så kostar den nästa år runt 10 miljoner!!!
Världen står maktlöst och tittar på. FN, EU, AU kan inget göra, den zimbabwiska regeringens metoder är, måste jag tillstå, från ett lekmannaperspektiv, förbannat raffinerade. Så beräknande och så effektivt kan en diktator, ett monster som Mugabe, tysta den opposition som så väl, för sitt eget folks bästa, skulle ha behövt ta över makten den 26 juni.
Som det sagts i något annat sammanhang inför maktlösheten: 
where is Lee Harvey Oswald, now when we need him?
Samma fråga ställer jag. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Behöver du ett lån? Har du letat efter var du kan få ett lån? Har du försökt att få någon form av lån? sedan tillämpa nu? (rodrigoluliloanfirm@yahoo.com) om du vill få en prisvärd lån. Lån erbjuds här på en mycket låg ränta på 3%. Kontakta oss nu om du är intresserad.

Jag väntar gärna ditt snabba svar,

Rodrigo Luli