Summa sidvisningar

onsdag, juli 02, 2008

Tecknadets värde

I Australien och vissa andra länder värdesätter man den tecknade illustrationen i en annons lika högt som den fotograferade. Det gjorde man förr, det gör man idag. Den här illustrationen är 50 år gammal, men texten är nutida. Klicka på bilden och läs den. Den är kanonbra. Jag klippte ur den ur the Age en morgontidning i Melbourne, 1958 som sagt. Preston Motors sålde Holden, en australisktillverkad GM-bil.
I Sverige är teckningen inte lika högt värderad, har egentligen aldrig varit det sen femtitalet och ännu tidigare. Då tecknades allt snudd på, både bild och text av tecknaren.
Gahlin, Støyer gladde på Namn och Nytt i DN, var finns deras efterträdare idag? Humorn, satiren saknas i dagens svenska dagstidningar. Vi har blivit så allvarliga trots att vi materiellt fått det så mycket bättre.
Men inte i Australien som ett exempel, som haft samma utveckling som hos oss, där har teckningen fortfarande en stor och betydelsefull plats.
Kanske det beror på australiensarnas mer avslappnade attityd till verklighet och de dagliga bekymren - jag lever nu, jag gräver inte i det som varit och grämer mig inte för det som kommer - ungefär?? Värt en tanke, tycker jag.

Inga kommentarer: