Summa sidvisningar

tisdag, juli 29, 2008

Om jag vore Robbie Keane....

...då skulle jag dra mig för att åka till Londons norra delar, som Totteham och framför allt Tottehams Hotspurs fotbollsarena White Hart Lane.
Varför undrar någon? Lever vi inte i en fri värld? 
Jo delvis gör vi det. Till den kategorin fria länder hör även England.
Men världen är inte så fri som vi alltid tror. Demokratin fungerar bra eller riktigt bra i våra vardagliga liv. I mellanhavandena mellan oss människor.
Men när makt och styrka på högsta nivå står på spel, då är oftast ord som diplomati, överenskommelse och empati ganska tomma och meningslösa.
Pengar i bästa fall. Bomber i värsta fall. Det är de medel som gäller när man vill få igenom sina mål i strid med motparterns vilja, integritet och krav.
Robbie Keane då? En fotbollsspelare som spelat 6 år i Tottenham har väl all rätt i världen att gå någon annan stans för omväxlingens skull.
Visst. Liverpool fick hans underskrift för 228 miljoner, utan att Tottenham godkänt avtalet. De betraktar det som ett aggressivt avtal. Klart att de blir sura i Spurs.
Under alla omständigheter. Money talks. Makten har talat. 
Så om jag var Robbie Keane, skulle jag nog se till att vara förkyld och stanna hemma i Liverpool innan Liverpool FC åker till White Hart Lane för att spela. Annars lär han möttes av en fullkomlig orkan av visslingar och burop, smädelser i skrift och i kör. Detta under 90 minuter varje gång han skulle närma sig bollen.
Han har svikit sin fans anser dom, på ett sätt som de inte kan bära. Trivialt ja, men så är det, känslorna hos dessa fans ligger djupt och utbrotten blir därefter. Grundliga.
Hade övergången skett under en gemensam överenskommelse hade han säkert kunna beträda sin gamla hemmaarena igen. Men knappast nu.
Tilläggas bör att jag inte håller på vare sig Spurs eller Pool.

    

Inga kommentarer: