Summa sidvisningar

tisdag, juli 08, 2008

Peta tänder på en krokodil

Året var 1959. Som jag berättade för några dagar sedan bodde jag då i Townsville i Australien. En stad vid Stilla Oceanen, där Aligator Creek mynnar ut. 
Där låg också North Queensland National Park med massor av krokodiler, inte alligatorer. Ett stängsel skiljde oss besökare från krokodilerna, som låg och dåsade med sina öppna gap i värmen. 
Precis längs stängslet låg en 5 meters saltvattenskrokodil och vilade, käften öppen som sagt. Se bilden här intill, den är autentisk. Jag gick fram, utan reaktion från krocken och med en liten kvist som jag stack genom stängslet försökte jag få den att stänga gapet, eller helt enkelt reagera. Inte sjutton reagerade den, jag petade mellan tänderna som satt ganska glest och upptäckte att jag var den enda bland många besökare som ägnade sig åt en krokodils munvård.
Ett stolt minne jag bär med mig, min tandhygienistbana slutade dock där och då.   

Inga kommentarer: