Summa sidvisningar

fredag, juli 04, 2008

4 juli

Den 4 juli för mig har samma klang som ex den 14 juli.
USAs resp Frankrikes national dagar, man kan även räkna in Norges 17 maj till datum som känns.
Nej´rå jag har inte glömt den 6 juni.
Denna dag har Fidel Castro, skröplig, men osedvanligt frispråkig sagt "att han välkomnar fritagandet av gisslan i Colombia", med Ingrid Betancourt och 13 andra. Man höjer på ögonbrynen. Sent skall syndarn vakna. Bra sagt gamle Fidde.
USA är mer gott än ont för mig. Jag vet att många har landet som sin spottkopp och anser att uppkomsten av allt ont i världen är USAs fel. 
Men där håller jag inte med. 
Om de (USA alltså och de andra allierade under kriget, inkl Sovjet) inte bjudit Hitler motstånd, hade tyskan varit vårt modersmål idag. Den gången stack vi svenskar huvudet i sanden och undvek ta ställning. 
Hade USA som stormakt inte varit den avskräckande motparten i terrorbalansen med Sovjetunionen, hade vårt modersmål idag varit ryska och vår frihet lika med noll. Vi skyggade bakom vår neutralitet och vågade inte bita ifrån mot Stalin och hans efterträdare. Glöm inte dessa faktum denna dag den 4 juli. 
Flaggbilden är hämtad från Mattons utbud av Royaltyfria bilder.

Inga kommentarer: