Summa sidvisningar

söndag, oktober 14, 2012

Julia Gillards historiska avrättning.


http://www.youtube.com/watch?v=wfo3SGIiSE0

Den här länken ovan är nästan ett måste att klicka sig in på och lyssna på i hela dess längd.
Här gör premiärministern i Australien Julia Gillard upp med oppositionsledaren Tony Abbott om kvinnors rätt, sexism och kvinnoförakt ofta framfört av Liberalernas Abbott.
Talet anser jag vara en höjdare rent retoriskt, Gillards inlevelse och uppdämda känslor av förödmjukelse kom här ut i sin fulla kraft, "ledaren för oppositionen" blev mindre och mindre och såg efter 15 minuter ut som en förkrympt liten stackare.
Talet innehåller också en del om den förre talmannen Mr Spiller som avgick tidigare i år efter anklagelser och framlagda bevis för att han skickat ett stort antal mycket grova sms med sexanknytning till en kollega i parlamentet.
Men Julia Gillards tal, se det. Aktuellt i fredagskväll hade ett långt inslag om just detta tal, som lär bli historiskt.
Vore jag australiensisk medborgare med rösträtt vet jag vem som skulle få min röst - Julia Gillard.
En kvinna som står upp för kvinnor - och män.

1 kommentar:

Angelika sa...

Jag kan inte tacka Dr EKPEN TEMPEL tillräckligt för att hjälpa mig återställa glädje och sinnesfrid i mitt äktenskap efter många frågor som nästan leder till skilsmässa, tack gud för att jag menade Dr EKPEN TEMPEL vid rätt tidpunkt. Idag kan jag säga till dig att Dr EKPEN TEMPLE är lösningen på det problemet i ditt äktenskap / förhållande, med Dr EKPEN TEMPLE kärleksförtryck kommer du säkert att le mer i din relation. Kontakta honom på (ekpentemple@gmail.com)