Summa sidvisningar

fredag, december 16, 2011

Robert Motherwell - inspiratören!


Några korta rader om denna storartade konstnär.
Robert Motherwell, född i Aberdeen, i staten Washington USA 1915, kom 1940 till New York.
Han slog sig samman med en grupp andra konstnärer, för att nämna några - Jackson Pollock, Mark Rothko, Willem de Kooning och Franz Kline - vars mål var att förändra bilden av amerikanskt måleri. Eller från engelskan: "...set out to change the face of American painting."
Det tycker jag personligen de gjorde fullkomligt rätt i.
Dessa herrar plus flera ur Popkonstnärerna blev mina ledstjärnor under min egen uppbyggnad som bildskapare, både som illustratör, grafisk formgivare och fri konstnär.
De har levt med mig sedan dess, de har varit mitt skapande skelett utan att jag egentligen tänkt på det. Men alltid där, grundbulten för mina uttryck i bildernas värld.

Alltnog Motherwell och hans kollegor satte sitt verk i sjön, de omdanade den amerikanska målerikonsten till att börja med genom att ifrågasätta det realistiska uttrycksätt som varit förhärskande i konsten under decennier.
De menade helt enkelt att den bara visade ytan av det amerikanska livet, de ville visa den djupare innebörden av verkligheten, bortom den igenkännande bilden.
Influerade som de var av surrealisterna, många av dem emigrerade i samband med andra världskriget från Europa, förföljda och oönskade.
De abstrakta expressionisterna sökte ett sätt att skapa viktiga bilder av den emotionella sanningen och känslornas verklighet, som de lite kryptiskt uttrycker det.
Motherwell spelade även en avgörande roll i skapandet av konsten i New Yorks underground värld.

Motherwells stora målningar har kraft, men även ljus och lätthet.

Med målare som honom, Cy Twombly, Jackson Pollock, Willem de Kooning och Mark Rothko som inspiratörer sover jag tryggt om natten och arbetar fritt om dagen.
Tack för det.

Inga kommentarer: