Snarare tvärtom. Skamvrån när det gäller formgivning och design.
Men fullt flygduglig i många år, så ingen skugga över ingenjörskonsten, däremot, designfolket var säkert på dåligt humör under dess tillblivelse.
Dornier Wal byggdes i drygt 20 olika versioner och utföranden.
I Italien fram till 1932, detta då tyskarna genom Versaillesfördraget var förbjudna att bygga inom sina egna gränser.
Totalt byggdes cirkus 300 flygplan.
Dornier Wal flög från 1925 Stockholm-Danzig, med mellanlandning, av alla ställen, i Slite på Gotland. Det tog 8-10 passagerare i två kabiner, en framför- och en bakom de vingliknande pontonerna. Mitt emellan i öppen kabin satt piloterna, bakom propellern, i luftdraget.
Hur kul var det?
Redan 1926 fick Luft Hansa alla rättigheter till utlandsflygningarna från Tyskland, så Deutsche Aero Lloyd var kvickt ute ur bilden. Alla Wal-kärror fick LH-beteckning från det året.
Wal sägs vara föregångare till Junker F-13 och blev populär inte bara i Europa utan även i Sydamerika.
Tyska flygpionjärer med post i lasten valde också Walmaskinen när de korsade Sydatlanten.
Jösses att sitta 1,5 meter bakom en propeller i vinddrag och oljud över Atlanten, de måste förutom hörselskador och lung-/andningsproblem även blivit rikligt uppskattade och belönade - hoppas man.
Som sagt, i mitt tycke är nog detta historiens fulaste passagerarmaskin, det är dock av mindre betydelse, den gjorde sitt jobb trots utseendet.
Och det var det som räknades.
Den lever vidare i minnet hos många.
Jag inkluderad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar