Summa sidvisningar

tisdag, december 06, 2011

Charterpionjärer i Rimini 1961. Fritidsresors första år.

Här står Håkan Hellström (närmast) och Bengt Bengtsson, två av landets pionjärer på charterfronten. Håkans dotter Eva tog bilden sommaren 1961, för 50 år sedan, i Rimini som var ett av Fritidsresors första resmål.
Egentligen började man i Sitges, strax söder om Barcelona, med semestervåningar, de kallades från första dagen för Fritidsvåningar, ett koncept som många andra researrangörer tog efter, när de i charterns begynnelse ploppade upp som svampar ur jorden.
Men Håkan och Bengt var tidigt ute, de lämnade gruppreseavdelningen på Nordisk Resebyrå och tog steget till Drottninggatan 31, fem trappor upp, där det första kontoret och även en butik i gatuplanet, kom att ligga.
Deras erfarenhet av att organisera gruppresor var betryggande, Nordisk Resebyrå var störst i hela Norden, även på gruppresor av alla tänkbara slag.
Jag hade nöjet att jobba på gruppresorna när den överraskande utbrytningen skedde, Åke Wärngård rekryterades tidigt till nya Fritidsresor och jag kom inte långt efter.
Utöver Sitges blev även Arma di Taggia strax öster om San Remo på den italienska Rivieran ett resmål med fritidsvåningar. San Remo och Rimini var hotell-resemål.
Släktresor till USA ingick också i utbudet.
Första året hade Fritidsresor runt 4.500 resenärer, kan tyckas blygsamt, men chartern var ung och svenskar ovana vid resor utomlands.
Fritidsresor fyller alltså 50 år i år. Dess historia är brokig, men de finns kvar, de är stora och känns fortfarande som en trygg arrangör.

Jag känner mig stolt och glad över att ha fått vara med om något som idag är både verklighet och historia. I bygget av Fritidsresor har även jag lagt en och annan sten, tack Bengt och Håkan för att ni plockade in mig i Frittegänget.


Inga kommentarer: