Road train är ett begrepp i lite ödsligare delar av Australien, Kanada, Argentina, Mexico och USA. I USA och Kanada kallas de mest triples medan road train är ett mer australiskt begrepp.
Det hela började i delstaten South Australia på trettitalet då man ersatte karavanerna med afghanska kameler som hade fraktat gods upp till Northern Territory.
Då på trettitalet hade dragbilarna två eller tre sex meter långa och fyraxliga släp.
Enligt uppgifter var det australiern med det svenskklingande namnet Kurt Johansson som kom upp med tanken på ett modernt road train, utmaningen bestod i att han ville frakta 100 djur och inte 20 som var gränsen. Han fick ekonomiskt stöd, tillverkningen började och ett par år senare rullade det första ekipaget ut. Udda var det, en amerikansk armétruck av överskottsmodell med två hembyggen till släpp som bägge var styrbara och mer följsamma på smala vägar och flodövergångar.
Idag har Australien den största och tyngsta flottan av road trains i världen.
Doubles, alltså två släp-kombinationer är tillåtna i större delarna av Australien. Triples med tre släp får köra i västra delarna av New South Wales och Queensland, South Australia, Northern Territory och Western Australia. I SA, NT och WA får man även köra med AB-Quads.
Den absolut längsta varianten av road trains i Australien och för den delen hela världen är den som kallas Powertrain eller Body and six. En 19 liters 600 hk Cumminsmotor sitter i dragbilen och en 400 hästars Cummins sitter i bakdelen av släp nummer två, alltså total 1000 hästar.
Lasten då? 460 ton! Dragbil plus sex släp. 60 meters längd. Dessa bilar ägs och kör för ett stort gruvbolag på deras ägor och behöver inte oroa sig för längd- och viktbegränsningar som gäller på allmänna vägar.
Hastighetsbegränsningarna är 90 alt 100 km/h beroende på delstat.
Lite för er rekordbitare:
Världens längsta road train rullade den 18 februari 2006 bakom en australientillverkad Mack-lastbil. Detta skedde i Clifton Queensland - och nu - håll i er!
Lasten 1,299,987 kg i 113 släpvagnar (!!!), längd på detta tåg: ofattbara 1,474 meter. Nästan en och en halv kilometer.
Tidigare rekord liksom detta är rekordsatsningar, inga verkliga landsvägstransporter transporter, utan det här exemplet kördes bara i 100 meter av den 70-årige John Atkinson.
1999 körde Greg Marley ett tåg på 610 meter med 45 släp i hela åtta kilometer, i en Kenworth, detta skedde i Karlgoorlie WA.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar