Summa sidvisningar

onsdag, augusti 25, 2010

Kor mår bra av en slurk vin.

En liter vin om dan, per ko, får Janice Ravndahls kor, annars är det mesta som vanligt för hennes kossor, grönbete, idisslande, vila och är det input så är det output.
Om det nu är så att vi människor mår bra av ett glas eller två om dan, varför i jösses namn skulle inte kossorna också må bra av en slurk?
I West Kelowna i British Columbia i Kanada mår de bra, köttet blir också godare säger de som provat. Och det är inte vilket blask som helst de fyrbenta serveras, nej det är lagrat fint vin de får, allt för att spetsa köttsmaken.
Hon (Janice) växte upp på en farm i Saskatchewan och redan där prövade de att bjuda sina kor på vin, de blev glada när de kom med dunken och vem blir inte det?
"Dom gillar det verkligen" säger Janice Ravndahl.
"Vi har ingen avsikt att få kossorna på lyset, de väger sina modiga 300 kilo så en liter är en liten alkoholvolym för dem".
Det lite rödare köttet smakar mer kött och är lite sötare säger en person som provat och tillägger att när jag öppnade köttpaketet så luktade det vin.
Jordbruksverket funderade på att stoppa vinsörplandet men drog tillbaka sitt beslut, de får faktiskt ge sina kor vad de vill, bara de inte kommer till skada.
Tvärtom skulle jag tro i detta fall.
Hey´there cows! Cheers!

2 kommentarer:

Äla sa...

He...he..jag måste faktiskt fråga mina kompisar Wade och Rob i Saskatchewan (som är nötdjursproducenter) om de ger sina kor vin.

Vart hittar du alla dina härliga notiser egentligen?? Det är en fröjd att läsa dem varendaste gång.

Angelika sa...

Jag kan inte tacka Dr EKPEN TEMPEL tillräckligt för att hjälpa mig återställa glädje och sinnesfrid i mitt äktenskap efter många frågor som nästan leder till skilsmässa, tack gud för att jag menade Dr EKPEN TEMPEL vid rätt tidpunkt. Idag kan jag säga till dig att Dr EKPEN TEMPLE är lösningen på det problemet i ditt äktenskap / förhållande, med Dr EKPEN TEMPLE kärleksförtryck kommer du säkert att le mer i din relation. Kontakta honom på (ekpentemple@gmail.com)