Summa sidvisningar

måndag, juni 28, 2010

Den gröna muren

Hör man ordet mur blir man inte direkt munter och uppiggad, det räcker väl med att minnas Berlin eller att se Israels mur runt Jerusalem och Egyptens mur mot Gaza, murarna runt gettona i Polen väcker också en bitter smak i sinnet.
Men den gröna muren är hoppets mur, ett hopp som nu i första steget står till ledarna för de elva länder som gränsar mot Saharaöknen.
De träffades i Tchads huvudstad N´Djamena för sitt första toppmöte kring projektet "Den gröna muren", som är ett försök att återskoga (!?!) kontinenten.
I första skedet gäller det att skapa ett 15 kilometer brett skogsbälte från Dakar i Senegal vid Atlantkusten till Djibouti vid Afrikas horn där Röda havet börjar - en sträcka på 710 mil.
Det är helt enkelt ett omfattande försök att stoppa öknens fortsatta spridning söderut.
Må alla tänkbara makter som finns vara med dem så att detta kan bli verklighet.
Sahara är 9,06 miljoner kvadratkilometer stort. De länder som detta berör är Algeriet, Egypten, Libyen, Marocko, Mauretanien, Mali, Niger, Sudan, Tchad, Tunisien och Västsahara.
Jag tycker detta är värt att skriva om, det är ett positivt tecken från en kontinent som oftast får mörka rubriker.

1 kommentar:

Angelika sa...

Jag kan inte tacka Dr EKPEN TEMPEL tillräckligt för att hjälpa mig återställa glädje och sinnesfrid i mitt äktenskap efter många frågor som nästan leder till skilsmässa, tack gud för att jag menade Dr EKPEN TEMPEL vid rätt tidpunkt. Idag kan jag säga till dig att Dr EKPEN TEMPLE är lösningen på det problemet i ditt äktenskap / förhållande, med Dr EKPEN TEMPLE kärleksförtryck kommer du säkert att le mer i din relation. Kontakta honom på (ekpentemple@gmail.com)