Summa sidvisningar

lördag, juli 25, 2009

Visas här för första gången.

Den här målning blev klar för några dagar sedan, efter en del försök och ansatser, lyckades jag till slut komma i mål. Plötsligt sa det, stopp - den är klar!
Titeln Utan titel - grå är bara ett arbetsnamn tills vidare, kommer nog på en bättre idé.
Storlek 90x140 cm.
Tekniken är akryl, Windsor & Newtons Galeria Flow Formula-färger tilltalar mig, sedan många år tror jag mig veta alla dess nyckfullheter, men så är det naturligtvis inte. Blir fortfarande överraskad av nya nyanser och hur blandade färger uppträder.
Jag letar och letar, och letar efter den perfekta gula färgen, nära är jag ofta, men aldrig mitt i prick. Den finns inte på tub eller i burk, den finns bara i mitt huvud. Den dag jag når det gula ultimata målet blir jag nog galen i gult ett tag.

Foto och måleri: Olle Q ©. All rights reserved. Klicka om du vill se bilden större.

3 kommentarer:

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Mmmm....läcker. Målningen ser ut som min regntunga himmel utanför fönstret.

Hur fungerar färger? Mycket vatten och låter den flöda över duken...eller?

Det ser ut lite som "ha kontroll över materialet men ändå mista den", vilket gör att den ser levande ut.//Äla

Olle Qvennerstedt sa...

Äla.

Nej inga mängder med vatten, snarare tvärtom, ibland torra penslar - ja akrylen är ju fantastisk den är vattenlöslig.

Utan den flödigheten som jag hämtar den ur burken är mestadels vad du ser i bilden.

Men akrylen är rena akvarellen om man så vill, en perfekt färg oavsett vilket humör man är på.

OlleQ