Summa sidvisningar

tisdag, september 16, 2008

Europeiska jättar i luften.

Det som var oundvikligt, en rensning bland alla europeiska flygbolag, har nu fått fart i och med avmattningen i ekonomin, det fluktuerande oljepriset och kanske pratet om flygets påverkan på miljön. 
Min teori är att om några få år har vi tre stora dominerande flygbolag i Europa. 
Lufhansa med satellitbolag inkl SAS. 
British Airways med satelliter (spanska Iberia på väg in) och 
Air France/KLM som nu glufsar efter döende Alitalia.
Lägg därtill, idag ett dussintal lågprisbolag som ett efter ett kommer att kasta in handduken, tills även där några få får en dominerande ställning.
Lufthansa diskuterar ett köp av SAS, de tog majoriteten av Brussels Airways igår, de stöder och förhandlar med ett blödande Austrian Airlines. De är på väg in i brittiska BMI framför näsan på BA. Brussels Airways bildades när gamla Swissair gick i graven, som dessförinnan stöttat det döende belgiska Sabena.
Alitalia ligger i dödsryckningar, facket hindrar att det räddas innan utländska bolag tar över deras marknad. Snacka om facklig destruktivitet och felvänd stolthet. Nationalism rentav?
Men nu har Lufthansa placerat 6 av sina maskiner i navet Milano för matning av passagerare därifrån till Tyskland, kommer de att plocka resterna av Alitalia? Njanej....
Europa går sannerligen en spännande flygframtid till mötes.
Ja SAS, de blir en nordisk flank av Lufhansa, matarlinjer till Tyskland, men säkert en hel del SAS-långflyg matade från Tyskland. Flygplatserna i Frankfurt och München har begränsningar. 
Air France/KLM är redan stora. Missar kanske Alitalia som hellre dör än låter fransmän/holländare ta över.
I öst kommer Polish Airlines kanske att växa när diverse östeuropeiska bolag vacklar.
Ja luften surrar av spännande rykten.

Inga kommentarer: