Summa sidvisningar

torsdag, september 18, 2008

Att få flyga....


Jasså du tror att det här ett sätt att illustrera dagens finansiella läge i världen - att vi alla är på väg in i mörkret?
På intet sätt kära vänner. Det är en betydligt ljusare bild än så - den handlar om att flyga.
Att flyga nästan på egna vingar känner jag tätt som ofta, eller som i mina teckningar med alla dessa figurer skrudade i vingar, på väg någonstans.
Ja jag tillhör dom som vågar erkänna att jag älskar att resa. Älskar att flyga.
Jag tittar upp på himlen och följer kondensstrimmornas förflyttning och upplösning, fantiserande om var den började och var den skall sluta.
Jag drömmer nästan varje natt om resor, om strapatser och sinnliga sensationer i fjärran land.
Jag har flugit sedan 1948, premiären som tioåring i en Seabee en liten fyrsitsig amfibiemaskin. Sedan flygpionjären Albin Ahrenbergs Junkers JU 52, en antal guppiga privatplan, Vickers Viscount och Vanguard alla Douglasmodeller från DC-3 till MD 82, några Convairmodeller bla Coronadon som gjorde över 1000 km/tim, BAE, Embraer, Aerospitale, Anatov, Tupolev, några helikoptrar, ett par Lockheeds (bla Loadstar), Boeing i alla dess skepnader från 707 till 777 , Airbus i diverse versioner från 319 till 340. Väntar på att få borda jätten 380.
På hög höjd, på låg höjd, i snöstorm, i åskväder, runt vulkanutbrott, i stormbyar från sidan och en enda gång en incident - i en Viscount på väg från London till Madrid stannade en motor (av fyra turbopropellrar), året var 1963 och vi fick gå ner på Orly i Paris och byta maskin.
Jag tillhör dom som älskar att flyga som jag sa.
Resa är en del av livet, att få möta andra kulturer har gett mig en omvärldssyn som faktiskt tål lite törnar, frågor och utmaningar. Tror jag. Eller hoppas jag.
Intresset för flyg kvarstår i det vakna drömmandet och det sovande.
Flykt, säger eller undrar de som inte förstår att man faktiskt kan drömma om resor och flyg, när jag berättat om detta för dem.
Icke säger jag. Tror mig vara världsmedborgare(?) utan gränser och är ständigt och jämt fylld av intressen, drömmar och fantasier om det som ligger bortom horisonten.
Om ett par dagar, kanske redan i morgon, hör jag av mig igen - om flyg.
Bilden tog jag i solnedgången över Kazakstan i december 2006. Maskin? Boeing 747.

2 kommentarer:

Lasse Q sa...

Olle!
Jag känner ju till vårt gemensamma intresse för tåg. Men att du också var så intresserad av flyg visste jag inte. Kan dessa intressen vara genetiskt betingade? Mitt intresse för flyg ligger dock på ett mer teoretiskt plan (sic!). Är medlem i Svensk Flyghistorisk Förening och läser alla deras publikationer samt mycket annan flyghistoria. Att du flugit i en JU 52 gör mig djupt avundsjuk.

Olle Qvennerstedt sa...

Käre Lars.

jag vet inte var detta vurm för flyg och tåg beror på, det bara finns där.
JU 52 är imponerande, håller med. Jag är med i Flygande Veteraner som värnar och vårdar DC-3an Daisy på Bromma.
Men, det är nog mer nutida flyg, modernt flyg som jag följer närmast. Mest civilt sådant.
Rekommenderar www.airliners.net, där finns ett smörgåsbord att plocka ur.