
Skriver om det jag känner för, intresserar mig för och vill föra till torgs med en stilla förhoppning att få en reaktion. Writing about whatever crosses my mind, what interests and concerns me. With the slight hope of getting a response.
Summa sidvisningar
tisdag, maj 11, 2010
Vem kommer ihåg Blackpool? Jag!

måndag, maj 10, 2010
Marknaden och kossorna.

söndag, maj 09, 2010
United´s tail strike.

lördag, maj 08, 2010
Berlinische Galeri



fredag, maj 07, 2010
High five sprider sig
torsdag, maj 06, 2010
Ett minne - Minneskyrkan i Berlin.






onsdag, maj 05, 2010
Inte vackert, men dyrt.


tisdag, maj 04, 2010
Nu marscherar vi åter på bred-bandet.

måndag, maj 03, 2010
Är ett förbud rätt väg?

söndag, maj 02, 2010
Utan fanor på första maj.


lördag, maj 01, 2010
600 och 1 maj
Det hela startade i slutet av maj 2008. Så nästan ett om dagen, nästan.
Sitter fortfarande med lånad dator - inga bilder, men de kommer, när det hela fungerar som det skall igen.
1 maj -arbetarrörelsens dag, dagen då de braskande apellerna skall mana till kamp mot orättvisor och snedfördelningar av alla de slag.
Så är det valår - LO har säkert skäl att slå ner lite extra på regeringen för att få sina medlemmar att masa sig till valurnorna i september och kanske framför allt att få dem att lägga rösterna på "rätt block". Och kanske för att undvika SD.
Mitt eget engagemang har sedan Vietnamkrigets dagar svalnat, åtminstone vad gäller demonstrerandet. Men då var jag dess då aktivare, med de de stora tågen vänster om socialdemokraternas som en större magnet.
Den stora och egentligen enda frågan för min del då var att få ut USA ur Vietnam.
Något liknande finns inte idag - nej inte ens Irak eller Afghanistan, där FN har ett mandat och demokratin står på spel.
Bristen på engagemang är inte så allvarligt som det låter.
Med mognad och ökad insikt om samhällets komplexitet, har jag funnit att det egentligen inte finns några enkla lösningar på problem som berör de flesta av oss i Sverige.
Därför är det inte i min mening, någon mening med att gå ut och demonstrera för något, eller mot något, som jag vet att även andra politiska partier kämpar för eller är emot.
Jag kan helt enkelt inte ställa in mig i något partis fålla längre, politiken är för bred och djup för att finna alla svar hos en, då flera partier oftast har de bättre svaren på sådant som rör oss människor.
Men ingen skugga över er under fanorna idag - upp till kamp bara.
fredag, april 30, 2010
Internet igen
Att komma ihåg allt. Att försöka förstå sammanhang och kopplingar. Inte helt lätt. Men man försöker.
Nu är datorn i min ägo igen, får se om det trådlösa bredbandet funkar vid hemkomsten i morgon.
Och flis kostar det, servicen på Macoteket i Sumpan förträfflig. Trots Valborgsmässoafton och allt.
Hoppas Sverige håller sig någotsånär nyktert, framför allt alla ungdomar som har drick-kravet hängande över sig. Vuxenvärldens tvångströja i unga år är inte så bra.
torsdag, april 29, 2010
Internet är inte i form
Inga bilder på några dagar.
Tack och lov ingen krasch, men bekymmersamt. Får se i morgon på Valborg, kanske det brinner till i datorn då?
Hur har jag fått ut det här då? En gammal burk kickades igång, telefonmodem och lite mer tidskrävande.
Vi hörs.
Håll ut and stay tuned.
tisdag, april 27, 2010
En luftens jätte

måndag, april 26, 2010
Berlinare och Bajare.



söndag, april 25, 2010
Uppåt väggarna!


Newcastle United firas.

lördag, april 24, 2010
Hamburger Bahnhof - Museum für Gegenwart - Berlin






fredag, april 23, 2010
Jag flög Germanwings Bearbus.

torsdag, april 22, 2010
Välkomna till den stora Jubileumsutställningen.


onsdag, april 21, 2010
Hur mycket flyger vi inom Sverige?
Kjell Aleklett, professor i Uppsala. Global Energy Systems, Peak Oil. Skriver följande i sin blogg Aleklett´s Energy Mix:
"Detta ger mig anledning att diskuterar hur vi svenskar brukar resa. Om vi förflyttar oss 100 kilometer så använder vi i medeltal bilen för 82 km, vi åker buss i 9 km och tåg i 7 km och vi flyger i 2 km. Det finns politiska krafter för att vi skall stänga ner flyget i södra Sverige och det kan på sin höjd förändra resvanorna med en procent. Vi ser nu vilka samhällskonsekvenser det skulle få om det blev en snabb omställning. Fördubbla tågtrafiken finns med på de flesta partiers agenda i någon form. Låt oss anta att de 7 procent som detta medför tar bort motsvarnade vad det gäller bilåkning. Faktum kvarstår att vi skulle vara helt beroende av bilen.
För den bilindustri som vi försöker rädda är det naturligtvis bra, det finns en stabil kundkrets även i framtiden. Det betyder inte att vi skall använda lika stora bilar som nu. En liten elbil skulle vara perfekt för de flesta. Hybrid och andra alternativ kommer också att behövas och även om vi nu har Peak Oil så tar ju produktionen int slut utan den minskar så sakta.
Flyget kommer att få de största problemen och vi ser nu hur beroende vi är av flyg. För vissa resor finns det inget alternativ. Ett stort problem är att alla flygplatser runt om i världen måste ha identiskt lika bränsle för att garantera att de olika flygmotorerna skall fungera. Vi kan introducera alternativa bränslen för en begränsad mängd bilar, men det är mycket svårt att göra det för en begränsad mängd flygplan."
Ett inlägg värt att ta till sig för MP som vill lägga ner all flygtrafik söder om Sundsvall, ni borde kanske landa och begrunda era högtflygande planer.
Fast i Berlin

tisdag, april 13, 2010
SSK rivstartar Silly Season.

måndag, april 12, 2010
Ålder och skönhet



söndag, april 11, 2010
Alla gör vi våra misstag.
fredag, april 09, 2010
Vernissage i Västervik

torsdag, april 08, 2010
Changi - airport of the year.

AIRPORT OF THE YEAR
1. Singapore Changi Airport (3)
2. Incheon International Airport (1)
3. Hong Kong International Airport (2)
4. Munich Airport (5)
5. Kuala Lumpur International Airport (7)
6. Zurich Airport (4)
7. Amsterdam Schiphol Airport (8)
8. Beijing Capital International Airport (17)
9. Auckland Int'l Airport (10)
10. Bangkok Suvarnabhumi Airport (16)
(Siffran inom parentes anger förra årets placering)
Trendknutten Kim Jong-Il

tisdag, april 06, 2010
Jag gillar folks nyvunna optimism.

