En stormby modell större drar in över järnmalmshamnen
Två malmtåg modell längre korsar varandra.
Roadtrains, lastbilar med fyra släp i Port Hedland.
Malmfartyg av det längre slaget lastar.
Här är det mesta större, tyngre, längre och mer imponerande än på andra ställen i detta stora land - Australien.
Port Hedland uppe i nordvästra hörnan av landet i delstaten Western Australia, i Pilbara-regionen ligger Port Hedland som tillsammans med den något mindre satellitstaden South Hedland har runt 14,000 innevånare.
Med sin naturligt djupa hamn, där fartyg kan ankra utan att ligga vid kaj är det inte så underligt att denna australiska hamn har det största export-tonnaget av alla hamnar i landet.
Ett exempel i augusti 2010 exporterades 14 miljoner ton järnmalm, liksom stora mängder boskap, salt och naturgas från källor i havet.
1863 klev en europé vid namn Peter Hedland i land och fann genast att hamnen var den bästa naturliga hamn man kunde tänka sig, naturligt skyddad.
Hundra år senare startade Goldsworthy Mining brytningen av järnmalm i en gruva cirka 100 km öster om Port Hedland, Shay Gap blev nästa brytningsplats. En järnvägslinje byggdes för att kunna frakta ut malmfyndigheterna och i maj 1966 levererades den första järnvägslasten för att skeppas ut med fartyget Harvey S Mudd med Japan som destination och en last på 24,900 ton.
Senare hittades järnmalm i Mount Whaleback, en ny stad, Newman, så dagens ljus och naturligtvis byggdes en järnväg till hamnen, 426 km lång.
Vid det här laget byggdes hamnen ut, kanalen in vidgades för att större och fler fartyg skulle kunna frakta de allt större lasterna som tågen fraktade in.
Idag kan fartyg på 250,000 tas in i Port Hedland.
Vi pratar stora siffror, ja det mesta är stort här uppe.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar