Summa sidvisningar

torsdag, oktober 06, 2011

Du förbättrade min värld Steve.


Idag, som alltid, står denna klenod som ett minne av den tid då min värld förändrades och förbättrades.
På övre bilden en Macintosh Classic från senare halvan av åttiotalet.
Den öppnade upp dörrarna till en värld som då var outforskad och för mig både pirrande och aningen skrämmande.
Att det blev Macintosh var ganska enkelt, i annonsbyråvärlden använde man Mac, snett emot gamla Svea annonsbyrå på Hornsgatan låg en av deras butiker.
De var annorlunda, innovativa, designmedvetna och framåt, men samtidigt känsliga för att vanliga människor skulle kunna köpa och använda deras prylar, titta till höger på bilden, mellan datorn och väggen, där står deras Handbok, lika snyggt förpackad som allt annat.
Apple införde begreppet - användarvänligt!
Sedan kom iMac, eMac, iMac igen, Macbook Pro i min ägo.
Övrigt i Appleväg då? iPhone ja, men inte iPad och iPod.

Världen är idag annorlunda för mig, som trots begynnande ålderdom vågade ta steget in i datorvärlden, det var nära att jag fegade ur, inte kunde en dator hjälpa mig som satt med penna, kritor och papper. Men se det kunde den.
Ålderdom? Ja detta var ju något för de yngre i branschen, vi med några år på nacken skulle ju stanna där vi satt.

Dessa tankar kommer nu när min dörröppnare till den nya världen Steve Jobs stängt sin dörr.
Tack ska du ha!
Du är vär(l)d dessa mina ord.



Inga kommentarer: