Summa sidvisningar

torsdag, oktober 20, 2011

Mumbai men inte Beijing?

Så här skriver Carl Bildt på sin blogg:
BRYSSEL: Strax sätter jag mig på flyget här för att flyga till det Bombay på den indiska östkusten som numera heter Mumbai.

Tänker inte prata Lundin Oil nu, utan frågan om varför vi i Sverige säger Peking och inte Beijing när vi numera säger Mumbai och inte Bombay.

Frågan är berättigad. Jag kan utan att ha tittat närmare på det tro att Bombay säkerligen är en kvarleva från kolonialtiden och att Mumbai idag är ett mer politiskt korrekt namn på megastaden.

Men det som förbryllar mig är Peking och Beijing.
Idag använder vi (media) oss av Nanjing för Nanking (den södra huvudstaden) men inte Beijing för Peking (den norra huvudstaden).
Detta övergår mitt logiska förstånd.

Nu är detta med sanning ingen stor fråga, det finns värre problem, men ibland reagerar man på de små detaljerna.
Det har jag gjort i detta fall, en längre tid och kommer att fortsätta förvånas, tills jag får en, för mig, acceptabel förklaring till detta haltande.




Inga kommentarer: